Nefusta: New energy vehicles fueling station
De HAN ontwikkelde samen met partners een New Energy Vehicles Fueling Station (NeFuSta). Dit groene laad- en tankpunt kan energie op te slaan. Het is geschikt voor diverse vormen van toekomstig vervoer en voor verschillende energiedragers. En kan ook het elektriciteitsnet ondersteunen.
Aanleiding van het project
De effecten van klimaatverandering zijn steeds zichtbaarder. De energietransitie van fossiele naar hernieuwbare bronnen kan een CO2-neutrale samenleving mogelijk maken. Bij de ontwikkeling van new energy vehicles die biobrandstoffen of elektriciteit gebruiken horen nieuwe tank- en laadfaciliteiten.
Doel
Het NeFuSta-team onderzocht gedurende 2 jaar welk scenario het beste is voor dit tankstation van de toekomst. We bogen ons over de vraag hoe nieuwe laad- en tankfaciliteiten er uit moeten komen te zien. En wilden een flexibel laad- en tankstation voor de toekomst ontwikkelen.
Aanpak
We doorliepen in het project de volgende stappen:
-
Eerst vond er onderzoek plaats naar de verschillende stakeholders en hun belangen, economische haalbaarheid, wettelijke kaders en veiligheid.
-
Traject van concept engineering. Daarin ontwierp het team een modelstation met een technisch simulatiemodel, een artist impression en een maquette.
Resultaat
Het wezenlijke verschil met de elektrische laadstations van nu is, dat het gebruik van elektriciteit door het laad- en tankpunt niet gelijktijdig gekoppeld is aan het leveren van energie aan de voertuigen. De elektriciteit kan worden opgeslagen door middel van lokale batterijen of door deze om te zetten naar een gasvorm, bijvoorbeeld waterstof. Zo kan er een buffer worden opgebouwd waarmee de piekbelastingen van het elektriciteitsnet worden opgevangen.
De verwachting is dat het NeFuSta laad- en tankstation het proces van de energietransitie naar een opwek en distributie van ‘groene’ energie in een stroomversnelling brengt.
Onze partners
De projectpartners vormden samen een uitgebalanceerd team . En leverden vanuit hun eigen expertise waardevolle informatie voor het onderzoek. We spelen allemaal een rol bij een daadwerkelijke realisatie van de groene laad- en tankpunten. Bovendien werkten we per deelproduct intensief samen om zo de integraliteit van het eindresultaat te borgen. Dit zijn de projectpartners:
-
Lectoraat Meet- en Regeltechniek en HAN Automotive Research zijn aanvrager en trekker van het project.
-
Sweco: wet- en regelgeving als het gaat om milieu en omgeving.
-
DEKRA: veiligheid, zowel op product als installatieniveau.
-
DNV GL : infrastructuur voor elektriciteit. Keek ook naar de locatie en de verbinding met het elektriciteitsnet.
-
CGI: advies met betrekking tot stakeholderanalyse en businessmodellen. Verantwoordelijk voor de ICT. De digitale systemen van CGI leverden hierbij de informatie en zorgen voor afstemming tussen vraag en aanbod. Zowel aan de zijde van het elektriciteitsnetwerk als aan de zijde van de energiebehoefte van de voertuigen.
Raad van Advies
Voor het project werd een Raad van Advies samengesteld, die als klankbordgroep fungeerde. In deze Raad van Advies zaten niet alleen netbeheerders, energieleveranciers en dienstverleners voor elektrisch vervoer, maar bijvoorbeeld ook een olie/gasmaatschappij.
Subsidieverstrekker
Het NeFuSta-project werd gesteund door Topsector Energie. Dit is een een organisatie die Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen stimuleert, verbindt en ondersteunt bij de ontwikkeling en toepassing van innovaties. Het gaat hierbij om innovaties voor een snelle transitie naar een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem in de gebouwde omgeving en de infrastructuur. Topsector Energie versterkt daarmee de internationale concurrentiekracht van deze bedrijven en de kennispositie van deze onderzoeksorganisaties.
Achtergrond
De energietransitie van fossiele naar hernieuwbare bronnen kan een CO2-neutrale samenleving mogelijk maken. Het zorgt voor een snelle groei in technologische ontwikkelingen en voor mogelijkheden om verkeers- en vervoersystemen slimmer en duurzamer te maken. We noemen deze innovatieve concepten new energy vehicles. Dit zijn bijvoorbeeld:
-
De elektrische auto
Vooralsnog het bekendste voorbeeld. Nederland telt nu al ruim 70.000 laadpunten voor elektrische auto’s in honderden gemeenten. -
Autonome voertuigen
Deze kunnen bijdragen aan het effectief gebruik maken van de infrastructuur voor energievoorziening van voertuigen. Zo voorkomen we dat dure laadpunten bezet zijn, terwijl er niet geladen wordt.
-
Biobrandstoffen
Het vrachtvervoer is ook bezig met het gebruik van potentieel duurzame energiedragers als biobrandstoffen.
De energielevering is hierbij geschikt voor alle vormen van wegvervoer. Denk aan bussen, vrachtwagens of hybride vervoersvormen én voor verschillende energiedragers. Dus niet alleen voor stroom, maar bijvoorbeeld ook waterstof of andere gassen (zoals methaan).
Wij kwamen binnen dit project met de 3 meest duurzame en economisch meest interessante scenario’s. In deze scenario’s zijn onder andere de schaalgrootte van het laad- en tankpunt, de functionaliteiten en de locatie omschreven. De locatie hangt bijvoorbeeld mede af van de hoeveelheid verkeer dat er langs komt. En de verbindingsmogelijkheden met de energie-infrastructuur. Uiteindelijk moet de weggebruiker er beter van worden. Die heeft straks meer infrastructuur nodig om alternatieve energiedragers te kunnen gebruiken voor zijn mobiliteitsbehoefte.
Het wezenlijke verschil met de elektrische laadstations van nu? Dat het gebruik
van elektriciteit door het laad- en tankpunt niet gelijktijdig gekoppeld is aan
het leveren van energie aan de voertuigen. De elektriciteit kan worden opgeslagen door middel van lokale batterijen. Of door deze om te zetten naar een gasvorm, bijvoorbeeld waterstof. Zo kan er een buffer worden opgebouwd, waarmee we de piekbelastingen van het elektriciteitsnet opvangen.
Op andere momenten kan de overproductie door zon en wind worden opgeslagen in batterijen of worden omgezet naar andere energiedragers. Zo draagt een flexibel laad- en tankpunt ook bij aan een stabieler en flexibeler elektriciteitsnet. Dit is dé grote uitdaging in de transitie naar duurzame energie.
Opleiding: Master Engineering Systems
De Engelstalige Master Engineering Systems wordt in voltijd en deeltijd aangeboden. Binnen deze Master kies je 1 van de 5 specialisaties: Automotive Systems, Control systems, Embedded systems, Lean Engineering of Sustainable Energy. Je vergroot je carrierekansen en je hebt een goede aansluiting bij de praktijk. Met jouw Mastertitel breng je jouw Engineering skills en loopbaan naar the next level!
Artikelen
Bekijk alle artikelen over project Nefusta.
Meet en regeltechniek
De regeringsleiders hebben besloten dat de opwarming van de aarde beperkt moet blijven tot 2°C. Dit heeft geleid tot sterke groei van duurzame opwekking van energie en het overstappen naar elektrische alternatieven. Hierdoor staat de stabiliteit van het energiesysteem onder druk.
Abonneer op onze nieuwsbrief
Abonneer op de SEECE nieuwsbrief
SEECE is hét centre of expertise voor duurzame, betrouwbare en betaalbare elektrische energievoorziening. Deze publiek-private samenwerking van bedrijven, instellingen en verschillende groepen binnen de HAN, jaagt noodzakelijke innovatie aan en zorgt voor voldoende arbeidscapaciteit.