Stresstest IJssel
De zomer van 2018 was heet en droog. Het neerslagtekort bedroeg gemiddeld in Nederland slechts 296 millimeter (KNMI, 2018). In het hele stroomgebied van de Rijn viel aanzienlijk minder neerslag dan gebruikelijk. Dit droogterecord hinderde de scheepvaart met grote economische schade tot gevolg.
Aanleiding
De binnenvaart heeft een marktaandeel van 30% binnen het Nederlandse goederenvervoer en vervult daarbij een beduidende logistieke functie. Schepen zijn goedkoop, veroorzaken geen files en hebben een kleinere carbon-footprint dan vrachtwagens (Bureau Voorlichting Binnenvaart, 2019). Echter, is de betrouwbaarheid van de binnenvaart afhankelijk van de klimatologische omstandigheden.
Doel
Het doel van dit project 'Stresstest IJssel' is om te inventariseren waar de scheepvaartknelpunten zich bevinden en wat het risico op herhaling van de droogte problematiek van 2018 is.
Ons team
Jeroen Rijke
Lector Sustainable River ManagementOnze partners
- Bedrijvenkring Zutphen
- De Ruimte-Advies
- Provincie Gelderland
Resultaten
Het project Stresstest IJsel heeft onderstaande resultaten opgeleverd:
- Nul-meting scheepvaart
- Knelpunt analyse
- Scenariostudie met adaptatie strategieën.
Lectoraat Sustainable River Management
Rivieren zijn van grote ecologische waarde. Hoe kan het rivierengebied tegelijk veilig en aantrekkelijk blijven? Ons lectoraat voert hier praktijkgericht onderzoek naar uit.