VR-simulatie traint studenten in herkennen laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid herkennen en benoemen: hoe dóe je dat? In acteurstrainingen kom je een eind. Maar VR-simulatie is zeker zo praktisch. Het is snel, effectief en prima toe te passen in diverse onderwijssituaties binnen alle vakgebieden. De tool is een vondst van de leergemeenschap Laaggeletterdheid.
Lesmodule laaggeletterdheid klaar voor gebruik
Een laagdrempelige manier om aan bewustwording te werken, dat is de VR-simulatie laaggeletterdheid. Docent-onderzoekers werkten aan een lesmodule die eenvoudig is in te passen bij elke opleiding van de HAN en daarbuiten. Deze is nu klaar voor gebruik.
Aanleiding van het project
1 op de 6 mensen in Nederland van 16 jaar en ouder heeft moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. De meesten van hen weten dit uitstekend te verbergen voor vrienden en collega’s, maar ook voor hulpverleners en zorgprofessionals. Ténzij die goed zijn getraind en weten wat de signalen zijn.
Doel
Het doel van dit project is een multi-inzetbare trainingstool te ontwikkelen voor een brede groep studenten; een praktisch hulpmiddel waarmee ze leren hoe ze laaggeletterdheid herkennen en bespreekbaar maken. Daardoor kunnen ze later als professionals hun laaggeletterde collega, klant of patiënt effectief doorverwijzen en indirect bijdragen aan het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen.
Aanpak
Samen met mensen met ervaringskennis (taalambassadeurs), GGD Gelderland-Zuid en The Simulation Crew werkte leergemeenschap Laaggeletterdheid de VR-simulatie uit. Deze is gebaseerd op de kennis die de leergemeenschap de afgelopen jaren heeft opgedaan over laaggeletterdheid. Ook zijn ervaringen en gesprekstechnieken uit de acteurstraining Laaggeletterdheid verwerkt.
Verwachtingen (beoogd resultaat)
Het idee is dat studenten op een laagdrempelige manier leren wat de do’s en don’ts zijn in gesprek met een laaggeletterde. Ze ervaren de trainingsvorm als aantrekkelijk, praktisch, leerzaam en veilig. Op basis van realtime feedback kunnen ze het gesprek met een virtuele cliënt of klant herhalen en verbeteren. Een groot verschil met een acteurstraining.
Team
Maria Verkampen
Kartrekker leergemeenschap Laaggeletterdheid, docent opleiding PaboJanneke Lakerveld
Kartrekker leergemeenschap, docent Social WorkClark Nowack
Docent-onderzoeker Innovatie in de Care en iXperium Health, kartrekker Leergemeenschap Technology for HealthVR-simulatie laaggeletterdheid naar volgend level
De volgende stap in de VR-simulatie is gezet met Noreen, de nieuwe avatar. Nu komt iemand niet bij jou langs, maar ga jij bij haar op bezoek. In haar huis vind je allemaal aanknopingspunten om een gesprek aan te gaan. Genoeg nieuw materiaal om mee te oefenen.
VR-simulatie om laaggeletterdheid te herkennen
Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is het advies bij het leren herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid. Vanaf nu kunnen studenten trainen via VR-simulatie. Leergemeenschap Laaggeletterdheid ontwikkelde de unieke tool en grijpt de Week van Lezen en Schrijven aan om hem te introduceren. “Alle opleidingen kunnen er hun voordeel mee doen.
Abonneer op onze nieuwsbrief
Voor actuele en betrouwbare kennis rondom het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen, schrijf je in op onze nieuwsbrief om updates te ontvangen.
Sociaal - Fair Health
Mensen met een lage opleiding of inkomen leven 7 jaar korter en voelen zich meer dan 15 jaar minder gezond. In het zwaartepunt Health werken docenten, onderzoekers, studenten en professionals samen aan oplossingen om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen.