Keuzehulp Re-integratie bij psychische klachten voor werkenden

Wat vervelend dat je psychische klachten ervaart en je je werk niet meer (goed) kan uitvoeren. Wist je dat ruim 15% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder psychische klachten ervaart? En dat 8% van de werkenden uitvalt op het werk door psychische klachten? Weet dus dat je niet de enige bent.

communicatie docent en student in gesprek

Psychische klachten en re-integratie

Als je op je werk uitvalt met psychische klachten, komt er veel op je af. Je kan emoties ervaren die samenhangen met de psychische klachten, zoals stress, vermoeidheid, somberheid, depressie, angst en paniek. Ook kun je naar je werk schuldgevoelens, verdriet en eenzaamheid ervaren en het gevoel hebben dat je hebt gefaald. Veel mensen zijn bang dat hun psychische klachten niet geloofd worden en hebben het gevoel dat ze moeten verantwoorden waarom ze ziek zijn.

Je werkt aan je herstel. Ook werk je aan je terugkeer naar werk (re-integratie). Daarbij krijg je te maken met procedures en wetten. Werkgevers in Nederland zijn namelijk verplicht om zieke werknemers te helpen terugkeren naar werk, volgens de Wet Verbetering Poortwachter. Werkgevers en werknemers worden daarbij ondersteund door bedrijfsartsen en verschillende re-integratieadviseurs.

Samen beslissen

Door actief mee te werken aan je re-integratie heb je een grotere kans om succesvol terug te keren naar je werk. Samen beslissen helpt daarbij. Met samen beslissen bedoelen we dat jij en je werkgever, bedrijfsarts of re-integratieadviseur samen keuzes maken in je terugkeer naar werk. Heel belangrijk bij samen beslissen is dat je uitlegt hoe jouw persoonlijke situatie is, zodat daar bij de gezamenlijke beslissingen rekeningen mee gehouden kan worden. Deze keuzehulp geeft je informatie over wat jij kan doen om samen te beslissen, over de wettelijke regels en procedures bij verzuim en de professionals waarmee je te maken krijgt. Ook komen andere werknemers die zijn uitgevallen met psychische klachten aan het woord.

Bij samen beslissen volg je de onderstaande stappen

Keuze & Doel

Je werkgever, de bedrijfsarts of re-integratieadviseur wil met je praten over je re-integratieopties. Samen bepalen jullie een doel.

afbeelding van een blauw dartbord met een pijl erin

Opties

Samen met je werkgever, de bedrijfsarts of re-integratieadviseur bespreek je de verschillende opties om terug te keren naar het werk en de mogelijke gevolgen van deze opties.

Welke kant ga jij op met je studiekeuze? Zo hak je de knoop door

Voorkeur

Vertel wat je belangrijk vindt en wat jouw voorkeur heeft.

Handen die een hart vormen. Studeer wat je liket.

Besluit

Beslis samen met je werkgever, de bedrijfsarts of re-integratieadviseur welke aanpak het beste bij jou past.

Pijlen verschil mbo hbo, gebruik mbo magazine

Waar wil je meer over weten?

Wat is samen beslissen en wat kan ik zelf doen?

Blokjes die aanduiden dat er een beslissing gemaakt moet worden voor studiekeuzecheck.

Welke regels, procedures en professionals zijn er?

selectie en plaatsing puzzel

Aanvullende informatie