Student Werktuigbouwkunde werkt aan innovatieve machineonderdelen voor broodbakmachines

Dennis Visbeek studeert Werktuigbouwkunde aan de HAN. Hij studeert af bij een bedrijf dat broodbakmachines ontwerpt en bouwt. Dennis bedenkt nieuwe machineonderdelen en maakt die met een speciale 3D-metaalprinter. Wat heeft Dennis precies ontworpen?

HAN Werktuigbouwkunde Student Dennis Visbeek heeft tijdens tijdens zijn afstudeerproject een nieuw machineonderdeel ontworpen voor Royal Kaak Food Processing Systems.

Dennis is enthousiast over zijn afstudeerproject bij Royal Kaak Food Processing Systems, een producent van machines voor de broodbakindustrie. Als student werkt hij op de afdeling Research & Development aan het ontwikkelen van een nieuw onderdeel voor broodbakmachines van Royal Kaak. Het proces van onderzoeken, ontwerpen en experimenteren spreekt hem enorm aan. Deze elementen vindt hij allemaal terug in deze stage.

HAN Werktuigbouwkunde Student Dennis Visbeek werkt aan zijn afstudeerproject op de afdeling Research en Development (R&D, onderzoek en ontwikkeling) van Royal Kaak Food Processing Systems.
Dennis Visbeek heeft tijdens tijdens zijn afstudeerproject een nieuw machineonderdeel ontworpen voor Royal Kaak (foto: Gerard Burgers)

Onderzoek, ontwerpen en experimenteren

Met Royal Kaak heeft hij zijn afstudeeropdracht voor zijn studie Werktuigbouwkunde afgestemd. Resultaat: een nieuw onderdeel voor de broodbakmachines. Dennis heeft een innovatieve verbetering weten door te voeren waarop een geheimhoudingsclausule berust. Daarover mag hij alleen vertellen dat het experimenteren en testen succesvol verloopt.

Dennis maakt gebruik van een nieuwe 3D-metaalprinttechniek, waarbij Kaak een mes heeft ontwikkeld dat voorkomt dat deeg eraan blijft plakken. Hij past deze techniek toe om nieuwe onderdelen voor broodbakmachines te maken.

De 3D-metaalprinter werkt met poedermetaal en een laser, waarmee hij nauwkeurig onderdelen kan printen met de stijfheid van metaal. Dit proces bespaart niet alleen materiaal, maar ook kosten in het productieproces door het verminderen van de behoefte aan bloem en olie om hechting van het deeg te voorkomen.

HAN Werktuigbouwkunde Student Dennis Visbeek maakt tijdens zijn afstudeerproject nieuwe machineonderdelen met een speciale 3D-metaalprinter bij Royal Kaak Food Processing Systems.
Dennis Visbeek werkt aan zijn afstudeerproject op de afdeling Research en Development van Royal Kaak (foto: Gerard Burgers)

Van vmbo Metaaltechniek naar hbo Werktuigbouwkunde

Na zijn vmbo Metaaltechniek is Dennis verder gegaan op het mbo. Daar is zijn passie voor ontwerpen en simuleren gegroeid, met name door waardevolle inzichten die hij tijdens stages bij diverse bedrijven kreeg. Daarna besloot hij de sprong naar hbo Werktuigbouwkunde te wagen. Voor die overstap heeft hij op het mbo via een doorstroomcursus extra wiskundelessen gevolgd.

Zijn huidige werkgever Stanstechniek ziet veel potentie in Dennis en heeft hem een contract aangeboden als projectengineer. Al heeft zijn stagebedrijf Royal Kaak nu ook interesse getoond. Luxeprobleem? Misschien wel, in elk geval kan Dennis zelf kiezen hoe hij zijn verdere loopbaan wil gaan invullen.

Bron: TechGelderland
Fotografie: Gerard Burgers