Paul Rood
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Paul Rood, docent-onderzoeker bij het Lectoraat Acute Intensieve Zorg.
Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?
Hoe kunnen we kwetsbare patiënten en hun omgeving in de keten van acute en intensieve zorg zo goed mogelijk ondersteunen?
Hoe onderzoek je dat?
Vanuit het lectoraat waar ik werk, doen we verschillende onderzoeken om deze en andere onderzoeksvragen te beantwoorden. Momenteel doe ik samen met een aantal mede-onderzoekers een multicenter-onderzoek: het vindt plaats in meerdere instellingen. We onderzoeken het effect van familieparticipatie – het meehelpen van familie - op de Intensive Care (EFFEMPART). We doen dat in samenwerking met 7 van onze regiopartners en denken dat we hiermee de uitkomsten voor patiënten én hun naasten kunnen optimaliseren. Ook onderzoeken we de ervaringen van zorgprofessionals.
Om ook in de toekomst goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden, zullen we de komende decennia slim en innovatief moeten ontwikkelen.
Wat wil je ermee bereiken?
Het doel voor de patiënt is om de juiste zorg op de juiste plaats te bieden. Voor professionals willen we hiermee een fijne en innovatieve werkomgeving realiseren. Om ook in de toekomst goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden, zullen we de komende decennia slim en innovatief moeten ontwikkelen. Daarvoor is goed onderzoek hard nodig. We moeten erachter zien te komen welke zorg effectief is en van welke zaken we afscheid kunnen nemen.
Waarmee maak je het verschil?
Ik combineer mijn onderzoekstaken met een functie als projectleider. Hierin zet ik mij in om een duurzame en verregaande samenwerking te realiseren met regiopartners op gebied van onderwijs, zorg en onderzoek. Ik geloof erin dat goede afstemming en integratie van deze onderdelen de potentie heeft om ook onze toekomstige zorguitdagingen het hoofd te bieden. En dat dit voor alle betrokkenen leidt tot een nog leukere manier van leren en werken.
Lectoraat Acute Intensieve Zorg
De kwaliteit van onderwijs en zorg in de acute en intensieve zorg verbeteren. Daar wil ons lectoraat aan bijdragen door onderzoek. Onze kennis delen we met de praktijk en het onderwijs. Zo werken we aan de wetenschappelijke onderbouwing van het praktisch handelen, de evidence-based-practice.