Het kernteam van het lectoraat Acute Intensieve Zorg

Het Lectoraat Acute Intensieve Zorg (LAIZ) zet zich in voor onderzoek en innovatie binnen de acute en intensieve zorg in Nederland.

We werken samen met bachelor- en masteropleidingen, waaronder de HAN opleidingen Verpleegkunde en Medisch Hulpverlener en de minoren High Care Volwassenen en High Care Moeder en Kind. Onze focus ligt op het versterken van de zorg voor kwetsbare patiënten en hun naasten en het verbeteren van de professionele en multiprofessionele zorgpraktijk.

Het lectoraat neemt een unieke positie in door zich te richten op de hele keten van acute zorg, waarin zorgprofessionals zoals verpleegkundigen, maatschappelijk werkers en fysiotherapeuten werkzaam zijn. Met actuele maatschappelijke vraagstukken en de veranderende zorgbehoefte voor ogen, richt LAIZ zich op thema’s als ‘slim’, ‘schoon’ en ‘sociaal’. We kijken hierbij zowel naar de individuele zorg als naar de samenwerking in de keten, met als motto: “It takes a system to save a life.”

Door strategisch onderzoek, projectleiderschap en intensieve samenwerking in kennisnetwerken, draagt LAIZ bij aan een toekomstbestendige zorg en de opleiding van nieuwe zorgprofessionals in een sector met grote personeelstekorten. Onze ambitie is om het lectoraat verder te versterken en uit te breiden, met als doel een nog grotere impact te maken binnen én buiten de acute zorgsector.

Expertises

  • Acute Intensieve Zorgketen
  • Implementatie
  • Evidence Based Practice
  • Familiegerichte zorg en inzet van ervaringsdeskundigen
  • Samenwerken wetenschap en praktijk
  • Ontwikkelen richtlijnen en protocollen
  • Onderzoeksmethodologie
  • Disseminatie 
  • Onderzoek

    We dragen bij aan de kwaliteit van onderwijs en zorg in de keten van acute zorg. Daarvoor voeren we praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit.

  • Onze kennis

    De resultaten van onze onderzoeken delen we graag. Ook laten we onze kennis terugvloeien in het onderwijs.

Onze lectoren

Lector
 

Lilian Vloet

Onderzoek is voor Lilian Vloet een middel om de evidence in patiëntenzorg en onderwijs te verbeteren. Ze wil tot impactvolle verbeteringen komen middels vragen uit praktijk en onderwijs. Daarvoor werken zij en haar team samen met diverse partijen. 

Portret van Lilian Vloet, lector HAN
lector
 

Sivera Berben

De passie voor het praktijkgericht onderzoek begint voor Sivera Berben bij het stellen van vragen. Hoe doen we de dingen? En wat kan beter? Ze vindt het boeiend om praktijk, onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden en coacht graag.  

 

Portret van Sivera Berben
kenniskring 

ons team

We doen ons onderzoek met een team van betrokken lectoren, senior onderzoekers en docent-onderzoekers.

Maak kennis met het team

Leden externe kenniskring

  • Mark van den Boogaard, Karin Felten-Barentsz, Ben Goosselink, Sabine op ’t Hoog, Toine Klarenbeek, Jorik Loef, Meike Prins, Lotte van Rijbroek, Rudolf Tolsma en Vince Theunissen.

Nieuws

zorgprofessionals overleggen. eenmalig te gebruiken voor WZW handreiking nieuwsbericht.
Ambulanceprofessionals voeren hartmassage uit, Lectoraat Acute Intensieve Zorg
Vergaand partnership uit zich in aanstelling senior onderzoekerRijnstate en HAN werken samen in praktijkgericht verpleegkundig onderzoek
Paul Rood portret
oudere man in rolstoel kijkt uit raam in een het ziekenhuisgang
Acute zorgverlening van kwetsbare ouderen in de thuissituatieAcute.Zorg@Home: verminderen handelingsverlegenheid
een thuiszorgverpleegkundige helpt een nog thuiswonende oudere dame met beginnende dementie bij de dagelijkse zorgtaken
Onderzoekend vermogen en praktijkonderzoekDuurzame verbinding HAN en Academie voor Ambulancezorg
Ambulance jacks, Lectoraat Acute Intensieve Zorg
Ambulancezorgprofessionals in actie
Reanimatiebaby Health 4 studenten Powerlab IPKW
Lectoraat Acute Intensieve ZorgJoke Mintjes Award voor BMH-studenten
Witte vlag met HAN-logo
Patiënt met tijdelijk bewustzijnsverliesHandvatten voor ambulancezorgprofessionals
Slachtoffer wordt op brancard weggevoerd door medisch hulpverleners

Uitgelicht

ERASE signaleringsinstrument en werkwijzeOuderenmishandeling herkennen en aanpakken
oudere man in rolstoel kijkt uit raam in een het ziekenhuisgang
HAN en European Academy of Nursing ScienceMoving Care to Home and Community
wijkverpleging verzorgster met oude dame
waalbrug bij Nijmegen
Met kennis werken in de praktijkSamen met VILANS naar betere zorg
Ondertekening van de samenwerking van de Academie Gezondheid van de HAN met Vilans.
oudere man in rolstoel kijkt uit raam in een het ziekenhuisgang
De onderzoekers van de HANPaul Rood
Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
Geneeskundige opvang bij rampen en terrorisme In hoeverre is ambulancepersoneel getraind?
Medische hulpverlening bij rampenoefening
Postdoc project Rianne van Boekel Pijn op één lijn
een verpleegkundig specialist van het pijnteam overlegt samen met een verpleegkundige en een patiente hoe het met de pijnklachten na een operatie is
Onderzoek impact en nazorgGevallen met de e-bike...! Hoe verder?
oudere man op een hometrainer in de buitenlucht
Contact 

Meer weten?

Stuur voor meer informatie over het lectoraat of vraag een mailbericht aan: 

Gerelateerde opleidingen

Verpleegkunde

Voltijd Bachelor opleiding

Ziekenhuiszorg, ouderenzorg of wijkverpleging. Hoe ga jij daarmee om? Bij HAN Verpleegkunde leer je hoe je patiënten het beste kunt verzorgen. Je doet meer dan bloedprikken, wondverzorging en katheteriseren. Want de omgang met mensen is het belangrijkste. Bij jou zijn ze altijd in goede handen!

73f04980-3204-11ef-96cf-29d3f7f7b81d Docent kijkt mee met studenten die bezig zijn met oefenen wondverzorging

Verpleegkunde

Deeltijd Bachelor opleiding

Met het vernieuwde onderwijsprogramma van hbo-v deeltijd aan de HAN volg je via je persoonlijke studieroute de weg tot de verpleegkundige van nu, klaar voor de toekomst.

f9562860-31f0-11ef-9e6a-99a0e03f641c 3 studenten oefenen met bloeddruk meten op bed tijdens les Verpleegkunde deeltijd

Medische Hulpverlening

Numerus fixus opleiding 

Wil je een onmisbare schakel zijn binnen de acute- of cardiologische zorg? In deze situaties lever je als medisch hulpverlener een belangrijke bijdrage. Je werkt vooral samen met andere collega's met én voor een patiënt en zijn omgeving. Daarom kies je Medische Hulpverlening!

30b51fa0-0cf9-11ee-9e0c-02565807075b Studenten maken hartfilmpje BMH

Advanced Nursing Practice

Duale Master opleiding

De Master Advanced Nursing Practice (MANP) is een duale opleiding tot Verpleegkundig Specialist. Je leert zelfstandig beslissingen te nemen en medische handelingen te verrichten. Zo vergroot je jouw verpleegkundig leiderschap. De vraag naar verpleegkundig specialisten is nu groot in de AGZ én de GGZ.

4d61b1f0-c11b-11ee-af47-0d1cbcc69252 ALLEEN VOOR DE MANP | Lachende masterstudenten overleggen samen tijdens een klassikale les onderzoek op de HAN in Nijmegen.

Physician Assistant

Duale Master opleiding

Als physician assistant (PA) heb je een zelfstandige rol in de patiëntenzorg. Je draagt bij aan het verhogen van de continuïteit en kwaliteit van de medische zorg. Je diagnosticeert, onderzoekt en behandelt patiënten. Daarnaast kun je ook een rol spelen in de kwaliteitszorg van je werkplek.

15cbf0b0-0cfe-11ee-9596-02565807075b Docent van de HAN Master Physician Assistant geeft uitleg aan 2 studenten over palpatie bij een patiënt op de onderzoeksbank
Kenniscentrum
 

Duurzame Zorg

Kenniscentrum Duurzame Zorg is de koepel over 5 lectoraten van de Academie Gezondheid en Vitaliteit van de HAN. De lectoraten hebben allemaal een eigen lector maar werken geregeld samen aan onderzoek. Naast de (associate) lectoren maken ook een coördinator, onderzoekers en promovendi deel uit van het samenwerkingsverband. In onderzoek en projecten wordt structureel samengewerkt met partners.

Zorgverlener wandelt met oudere dame in eigen omgeving
Academie
 

Gezondheid en Vitaliteit

De Academie Gezondheid en Vitaliteit is de thuisbasis van opleidingen en praktijkgericht onderzoek voor verpleegkunde, medische hulpverlening en vaktherapie. Samen mét en in het werkveld dragen we bij aan ontwikkeling en innovatie in de zorg. Dit in de vorm van bachelor- en masteronderwijs, dienstverlening, post-hbo (cursorisch) onderwijs en onderzoek. We leiden studenten op tot ondernemende, onderzoekende professionals. Daarbij zetten we volop in op verbetering van de kwaliteit van zorg voor patiënten.

Een groepje actieve ouderen in de starthouding bij de startlijn van een hardloopbaan.