Sociale kwaliteit voor jongeren met een ondersteuningsbehoefte
In Nederland redden veel jongeren het niet zelfstandig een plek in de samenleving te krijgen. Denk aan het volgen van passend onderwijs of het vinden van een baan. De sociale kwaliteit staat voor hen onder druk. Dit onderzoek richt zich op het vergroten van sociale kwaliteit voor deze jongeren.
Het gaat om jongeren (leeftijd 18-27 jaar) die door fysieke of verstandelijk beperkingen, gedrags-, psychische- of sociale problematiek ondersteuning nodig hebben. Dit onderzoek doet een eerste aanzet om sociale kwaliteit vanuit het perspectief van jongeren te operationaliseren. Ook onderzoeken we wat professionals hiervan kunnen leren voor de begeleiding van deze jongeren.
In de praktijk
We hebben onderzoek gedaan in drie verschillende praktijken waar jongeren participeren om te kijken wat deze praktijken van elkaar kunnen leren:
- Sociale ondernemingen Newrootz en Daatlab
- Zorginstelling Pluryn
- ROC Nijmegen en HAN University of Applied Sciences
Bij New Rootz begeleiden ze jonge nieuwkomers in de samenleving. Daatlab richt zich op een leerwerktraject voor jongeren die een uitkering hebben. Bij zorginstelling Pluryn participeren jongeren in begeleidingstrajecten gericht om van dagbesteding naar regulier werk of opleiding te komen. Ook hebben studenten van ROC Nijmegen en HAN University of Applied Sciences die meer ondersteuning nodig hebben meegewerkt aan het onderzoek. In alle praktijken hebben we jongeren en professionals gesproken.
Methoden van onderzoek
We interviewden 35 jongeren en 12 professionals individueel. 11 jongeren interviewden we door middel van de photovoicemethode en daarna hebben 15 jongeren en 9 professionals deelgenomen aan focusgroepinterviews.
Resultaten
Bekijk hier het onderzoeksrapport, de uitleg van een lesopzet voor sociale inclusie en meer!
"WE MOETEN DE CONTEXT VERANDEREN WAARIN WE JONGEREN BEGELEIDEN"
In dit artikel vertelt onderzoeker Joos Meesters over haar onderzoek. Hoe vergroten we de sociale kwaliteit voor jongeren die niet zelfstandig een plek in de samenleving krijgen? Het antwoord: onder andere door het denken in kansen, investeren in empowerment en vaste contacten.
Leeratelier Jongeren, Inclusie en Participatie
Het onderzoek is uitgevoerd vanuit leeratelier Jongeren, Inclusie & Participatie (Leeratelier JIP) onderdeel van Werkplaats Sociaal Domein van Arnhem en Nijmegen. De werkplaats is verbonden aan het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. In de Werkplaats werken we samen met ons regionale netwerk aan 'Sociale kwaliteit in de sociale basis'. Dit betekent dat we ons inzetten voor de mogelijkheden voor eenieder om te participeren op een manier die bij die persoon past en hem/haar goed doet.