Hubèrt Bijsterveld
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Hubèrt Bijsterveld, onderzoeker bij het Lectoraat Smart Business van de Academie Organisatie en Ontwikkeling.
Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?
Als onderzoeker houd ik me bezig met het toepassen van nieuwe technologie binnen bedrijven. Ik doe dit niet alleen, maar samen met een multidisciplinair team vanuit ons Lectoraat Smart Business. We richten ons onderzoek specifiek op de maakindustrie in het mkb. Digitale innovatie is nodig om toekomstbestendig te zijn als bedrijf. Hoe geef je vorm aan de digitale transformatie? Waar begin je dan? In welke innovatie investeer je en waarom? Binnen ons project AMBISI bieden wij een methode om bedrijven te helpen een startpunt te vinden voor een innovatie(proces). Ik vind het belangrijk als onderzoeker te kijken naar technologie, mens en business. Ze staan alle 3 met elkaar in verbinding. Met veel van mijn onderzoek draag ik ook bij aan het zwaartepunt Slim - Smart Region.
Om daadwerkelijk te transformeren bekijk ik welke triggers er bij bedrijven zijn en wat ze nodig hebben om dan ook te kunnen veranderen. Het mkb heeft absoluut interesse, maar de winkel moet ondertussen altijd open blijven. Er zijn geen enorme budgetten en speciale afdelingen om dit soort transformaties te realiseren. Ik vind het interessant om te onderzoeken wat de succesfactoren zijn voor die digitale transformatie (of een andere fase van digitalisering) voor het mkb. Denk aan iets als het vervangen van een papieren factuur door een digitale variant. De transformatie gaat verder dan alleen deze factuur, het gaat om het proces erachter, de database, et cetera. Uiteindelijk komt er in het hele proces geen mens meer aan te pas.
Hoe onderzoek je dat?
Onder andere door interviews te houden met ondernemers. We hebben binnen ons lectoraat een Maturity-scan ontwikkeld en afgenomen bij bedrijven, die meet de volwassenheid van het bedrijf op het gebied van digitalisering. Daarbij keken we waar de bedrijven stonden en waar ze naartoe wilden bewegen met een innovatieproces. Inmiddels zijn we ongeveer 1,5 jaar bezig met het onderzoek en in een vergevorderd stadium. Met hulp van studenten startten we met een literatuuronderzoek, daarna onderzochten we 13 casussen in het mkb. Nu ben ik samen met het team van AMBISI aan het bekijken wat de rode draad is, zodat we de onderzoeksresultaten straks kunnen presenteren. Wat al naar voren komt is dat data binnen bedrijven op orde moeten zijn om te kunnen transformeren op digitaal gebied.
Ook is duidelijk dat een bedrijf in het mkb het niet alleen kan doen, maar een netwerk nodig heeft. Een netwerk waar kennis uit gehaald kan worden, die niet aanwezig is in het bedrijf.
Wat wil je met je onderzoek bereiken?
Ik wil graag succesfactoren voor het mkb opstellen. We werken met ons team natuurlijk binnen de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld. Doel hiervan is dat we het mkb ondersteunen en helpen om de weg naar een digitale transformatie af te leggen. Dat is belangrijk, omdat we willen voorkomen dat deze bedrijven niet mee kunnen komen met de digitale transformatie. We willen de werkgelegenheid behouden en innovatie aanwakkeren door kansen te creëren. Dit doen wij vooral regionaal, omdat de HAN daar een belangrijke rol heeft om te vervullen.
Waarmee maak je het verschil?
Binnen het team ben ik de enige met een technische achtergrond. Ik vind het toepassen van technologie in het bedrijfsproces erg interessant en wil op dit gebied graag een verschil maken. Ons onderzoek is praktijkgericht en levert straks daadwerkelijk succesfactoren op, die bedrijven kunnen gebruiken om de digitale transformatie in gang te zetten.
Lectoraat Smart Business
Hoe kunnen (samenwerkende) organisaties slimme technologie toepassen om nieuwe, innovatieve bedrijfsmodellen te ontwikkelen en implementeren? Ons Lectoraat Smart Business buigt zich over deze vraag.
Slim - Smart Region
Om bij te dragen aan de digitale transformatie focust de HAN in haar onderwijs en onderzoek op het samen grenzen verleggen met digitale technologie. Met het onderzoek van Hubèrt draagt hij ook bij aan deze focus door het zwaartepunt Slim - Smart Region.