Pierre Gorissen
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Pierre Gorissen, associate lector bij het Lectoraat Leren met ict van de Academie Educatie.
Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?
Wij voeren als Lectoraat Leren met ict praktijkgericht onderzoek uit om gepersonaliseerd leren met inzet van ict én digitale geletterdheid in het onderwijs verder te ontwikkelen. Ik richt me daarbij op de digitale geletterdheid van docenten en studenten voor leven, leren en werken: wat moeten ze daarbij weten en kunnen? Dan moet je denken aan nepnieuws leren herkennen, wachtwoordbeveiliging organiseren, social media gebruik of weten welke rol kunstmatige intelligentie speelt in ons dagelijks leven. Docenten moeten hun studenten daarbij begeleiden, die weten lang nog niet alles op dat gebied. Zeker niet als het om verstandig gebruik of ethische en maatschappelijke dilemma’s gaat. Dit vraagt iets van de competenties van docenten. Van ervaren docenten, maar ook van toekomstige docenten. Daarom richten we ons ook op lerarenopleiders en op de vraag hoe zij toekomstige docenten op dit vlak kunnen opleiden.
Hoe onderzoek je dat?
Op een aantal manieren. Zo hebben we een zelfscan ontwikkeld op basis van een competentieprofiel dat nationaal en internationaal breed gebruikt wordt. De zelfscan bevat praktische opdrachten en vragen die studenten goed of fout kunnen beantwoorden. Na afloop krijgen ze direct een score en uitleg over de onderwerpen, zodat ze weten waarin ze zich nog kunnen ontwikkelen. Opleidingen krijgen zo een beeld van waar zij extra aandacht aan moeten besteden. Hoe die ondersteuning vorm krijgt kan onderwerp zijn van een multidisciplinair ontwikkelteam, een iXperium-designteam. En dat kan dan weer leiden tot professionaliseringsbehoeften bij docenten. Ook daarvoor ontwikkelen we ondersteuning en manieren om te professionaliseren. Er is een competentieprofiel en bijbehorende monitor om die ontwikkeling in kaart te brengen.
Wat wil je met je onderzoek bereiken?
Ik wil eraan bijdragen dat we studenten opleiden die zelf digitaal geletterd zijn én de digitale transformatie in bedrijven en de samenleving kunnen begeleiden, want dat is hard nodig. Niet alleen omdat bedrijven daar grote behoefte aan hebben, maar ook omdat we willen dat onze studenten impact maken op hoe de samenleving er uit gaat zien. De zelfscan brengt daarbij alleen de basale vaardigheden in kaart, daarmee ben je er dus nog niet. Maar er zijn nog best veel studenten die, als ze bij de HAN starten, nog niet voldoende digitaal vaardig blijken te zijn. Dat levert ze een achterstand op bij de start van hun studie. De informatie van de zelfscan helpt hen dan bij het krijgen van een beeld van waar ze staan en maakt dat opleidingen daar beter bij kunnen begeleiden en zo kansengelijkheid bevorderen.
Ook van docenten kun je niet zomaar verwachten dat ze zich de benodigde competenties eigen maken. Zij moeten niet alleen zelf digitaal geletterd zijn, maar ook hun studenten daarbij begeleiden. Lerarenopleiders moeten hun studenten digitaal vaardig maken en leren hoe zij op hun beurt andere studenten begeleiden en zich de rest van hun leven op dat vlak blijven ontwikkelen. Een mooie uitdaging dus.
Waarmee maak je het verschil?
We helpen docenten aan de benodigde kennis en instrumenten om onderwijs te ontwerpen op basis van onderzoek en kennis uit de praktijk. Dit om recht te doen aan verschillen tussen studenten en ze te begeleiden op hun pad naar digi- en datavaardige professionals. Professionals die een betekenisvolle rol kunnen spelen in de digitale transformatie.
Lectoraat Leren met ict
Goed onderwijs in ict geletterdheid draagt bij aan het verkleinen van kansenongelijkheid. En ict is onmisbaar om het onderwijs flexibeler en op maat inrichten. Dit vraagt om leraren(opleiders) die competent zijn in leren en lesgeven met én over ict.
Slim - Smart Region
Om bij te dragen aan de digitale transformatie focust de HAN in haar onderwijs en onderzoek op het samen grenzen verleggen met digitale technologie. Met het onderzoek van Pierre draagt hij ook bij aan deze focus door het zwaartepunt Slim - Smart Region.