Leeratelier Jongeren, Inclusie en Participatie (JIP)
Meedoen in de samenleving: niet voor iedere jongere is dit vanzelfsprekend. Soms zorgen fysieke of psychische problemen voor belemmeringen. Of zitten leerproblemen in de weg. Ook zorg voor een naaste kan veel energie opslokken. Voor deze jongeren staat hun aansluiting op de maatschappij onder druk.
In het leeratelier Jongeren, Inclusie en Participatie (JIP) delen we de wens om de mogelijkheden van jongeren voor wie meedoen in de samenleving niet vanzelfsprekend is, te vergroten. Dit doen we door samenwerkend te leren. We willen dat deze jongeren zich sociaal sterker, gezien en verbonden voelen, sociaaleconomische zekerheid gaan ervaren en zich kunnen ontwikkelen en meedoen op een manier die bij hen past. Kortom, we willen met elkaar bijdragen aan de sociale kwaliteit van deze jongeren.
Open Leernetwerk
JIP is een open leernetwerk. Wij zijn er voor jongeren met een ondersteuningsbehoefte en iedereen die bij deze jongeren betrokken is zoals partners uit onderwijs, zorg en welzijn, werkgevers en de lokale overheid. Voor wie graag samen en over grenzen heen wil leren en het verschil wil maken. Wij maken onderdeel uit van de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen. Hiervoor krijgen wij subsidie vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Onze projecten
-
Sociale kwaliteit voor jongeren met een ondersteuningsbehoefte
In Nederland redden veel jongeren het niet zelfstandig een plek in de samenleving te krijgen. Denk aan het volgen van passend onderwijs of het vinden van een baan. De sociale kwaliteit staat voor hen onder druk. Dit onderzoek richt zich op het vergroten van sociale kwaliteit voor deze jongeren.
-
Jonge & Studerende Mantelzorgers
Eén op de 8 studenten in het hoger onderwijs heeft zorgtaken voor een naaste. Dat zijn er op de HAN zo’n 4.600 (!). Grote kans dus dat jij in je werk of opleiding studerende mantelzorgers tegen komt. Of misschien ben je er zelf wel één. Bekijk, lees en gebruik de waardevolle inzichten en tips uit ons onderzoek.
-
Onderzoeksverslag Gewoon Doen
Werkleerbedrijf ‘Dynamisch Op Weg’ wil bijdragen aan een inclusievere arbeidsmarkt en is opgezet om jongvolwassenen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt een opstap te bieden naar opleiding of werk. Het onderzoeksverslag Gewoon Doen geeft inzicht in wat deze aanpak voor deelnemers en andere betrokkenen betekent en wat zij als werkzame
elementen ervaren. -
Praatplaat student gezien, gehoord, gekend
Veel studenten bevinden zich in een situatie die voor hen heel normaal is: zij sporten op hoog niveau, hebben een eigen bedrijf of zorgen voor een naaste. Vaak doen zij dit al jaren en is het voor hen heel normaal. Hierdoor herkennen zij zelf hun bijzondere omstandigheden niet en vragen daarbij ook geen hulp. Dit kan resulteren in verminderd studieplezier en tegenvallende resultaten. De vragen in deze praatplaat dragen bij aan het herkennen van bijzondere omstandigheden bij een student.
Contact over dit leeratelier
Neem voor meer informatie of vragen over het Leeratelier Jongeren, Inclusie en Participatie contact op met onderzoekers Hilde Wierda.
Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit
Leeratelier JIP is onderdeel van Werkplaats Sociaal Domein van Arnhem en Nijmegen. De werkplaats is verbonden aan het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. In de Werkplaats werken we samen met ons regionale netwerk aan 'Sociale kwaliteit in de sociale basis'. Dit betekent dat we ons inzetten voor de mogelijkheden voor eenieder om te participeren op een manier die bij die persoon past en hem/haar goed doet.