Keun Young Sliedrecht
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Keun Young Sliedrecht, senior onderzoeker bij het Lectoraat Human Communication Development van de Academie Business en Communicatie.
Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?
In mijn onderzoeksprojecten, die altijd beginnen met een praktijkvraag, bekijk ik hoe de manier van communiceren kan bijdragen aan effectieve en efficiënte samenwerking. Ik werk bij ieder project samen met 1 of meerdere collega’s van ons onderzoeksteam. Als team doen we onderzoek naar hoe mensen samenwerken, waar grenzen van vakgebieden raken en schuren. Communicatie is daarbij van groot belang. We gebruiken bijvoorbeeld de WaardeRing en de boundary crossing-theorie als onderzoeksbril en onderbouwing.
Wat kan er nog beter, wat is daarvoor nodig? We halen informatie op uit de praktijk en ontwerpen daarna hulpmiddelen voor professionals. Zo maken we het relevant voor de praktijk. Bijvoorbeeld: hulpmiddelen voor effectieve communicatie in een consult tussen arts en patiënt of tussen zorgverleners onderling.
Hoe onderzoek je dat?
De onderzoeksmethodieken die we gebruiken verschillen per project. Bij onderzoek naar hoe mensen samenwerken houden we bijvoorbeeld interviews. Ook werken we met beeld (kaarten) om erachter te komen wat mensen belangrijk vinden in interactie met anderen (waarden) en wat hen beweegt (drijfveren). In een ander onderzoek naar de rol van social media bij medicijngebruik voeren we een kwalitatieve analyse uit van social media-posts over een medicijn. Patiënten blijken social media te gebruiken om informatie te delen over bijvoorbeeld medicatie. Wij onderzoeken wat er precies gebeurt en willen inzicht krijgen in hoe je als professional in de zorg met deze ontwikkeling om kunt gaan.
Ook teksten spelen een belangrijke rol in efficiënt en effectief communiceren. Niet alleen de inhoud, maar ook de formulering en toon hebben invloed op de begrijpelijkheid, beleving en toepasbaarheid. Hoe dat voor overheidsteksten zit hebben we onderzocht in de Monitor Begrijpelijke Overheidsteksten. Ons team werkt hiervoor samen met het Lectoraat Mediadesign en de Universiteit Utrecht. In opdracht van het Ministerie BZK en de Nederlandse Taalunie onderzochten we de begrijpelijkheid van teksten over betaling en zorg. Denk aan verkeersboetes, maar ook aan berichten in het aanvraagproces van een Persoonsgebonden Budget.
Vertel eens meer over dat project?
We verzamelden 240 (web)teksten van verschillende overheidsinstanties voor burgers. We combineerden 3 verschillende methodes: automatische tekstanalyse, de beoordeling door lezers en de beoordeling door professionals.
De Universiteit Utrecht voerde automatische tekstanalyses uit, zodat we ook inzicht hadden in de taalkundige moeilijkheidsgraad van de (web)teksten. Onze collega’s van het Lectoraat Mediadesign stelden via eyetracking vast waar de deelnemers daadwerkelijk naar kijken als ze deze teksten zien. En wij onderzochten het perspectief van de professionals die de (web)teksten schrijven. We organiseerden gesprekken tussen inhoudelijk experts en bijvoorbeeld tekstschrijvers, die samen de teksten beoordeelden aan de hand van een checklist. Overleg, discussies en meningsverschillen tussen de professionals hielpen om specifieker te benoemen wat niet helder was en waarom niet. Zo konden we gezamenlijk verbeterpunten formuleren. Het belang van begrijpelijk schrijven wordt breed gedragen, maar de monitor laat zien dat er nog altijd werk aan de winkel is om daadwerkelijk begrijpelijk te (kunnen) schrijven.
Wat wil je met je onderzoek bereiken?
Ik wil bijdragen aan inzichten en praktische toepassingen die leiden tot betere communicatie voor professionals. De professionals die we opleiden als hbo-instelling, komen op uiteenlopende plekken te werken. Voor iedereen is het belangrijk dat zij helder en begrijpelijk communiceren met burgers, klanten, patiënten of welke doelgroep dan ook. Inzicht in de manier waarop je communiceert en hoe je dat kunt verbeteren is voor alle professionals in alle domeinen van belang.
In het project Monitor Begrijpelijke Overheidsteksten bijvoorbeeld, wilden we vaststellen in hoeverre overheidsteksten begrijpelijk zijn en adviezen geven om overheidsteksten begrijpelijker te maken. Een voor de hand liggend advies is dat organisaties standaard een communicatieprofessional laten meedenken. Dat gebeurt nog niet altijd.
Daarnaast wil ik met mijn onderzoeken graag bijdragen aan het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Ik ben daarom betrokken bij het team Toegankelijke Informatie en Voorzieningen van het thema Fair Health. Het begrijpelijk en toegankelijk maken van producten, diensten en innovaties heeft echt waarde en daar draag ik graag aan bij.
Waarmee maak je het verschil?
Als lectoraat doen we praktijkgericht onderzoek, onderzoek dat begint met een vraag vanuit de praktijk en ook iets oplevert voor de praktijk: het werkveld of het onderwijs. Daar word ik blij van. De focus van het lectoraat op communicatie is prachtig omdat communicatie altijd en overal een rol speelt. Tegelijkertijd is elke situatie weer anders en blijft het boeiend om scherp te krijgen wat er speelt. Door inzicht te krijgen in de onderliggende processen en kritische succesfactoren, leveren we een bijdrage aan efficiënte en effectieve communicatie van professionals.