Nanda Olde
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Nanda Olde, docent-onderzoeker bij het Lectoraat Human Communication Development van de Academie Business en Communicatie.
Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?
Samenwerken met mensen uit andere disciplines, culturen of contexten is tegenwoordig een gegeven om de complexe maatschappelijke vraagstukken waar we voor staan, op te lossen. In mijn onderzoeksprojecten kijk ik hoe mensen samenwerken, waar grenzen van vakgebieden raken en schuren. Communicatie is daarbij van groot belang. Hoe kan de manier van communiceren bijdragen aan efficiëntere en effectievere samenwerking? Dit is een betekenisvolle vraag. In het HAN Koersbeeld staat dat we studenten willen opleiden tot wereldburgers. Goede samenwerking, en daarin effectieve communicatie, is daarbij een vereiste. Het is een kritische succesfactor.
Onze onderzoeken naar de rol van communiceren helpen zo het werkveld om effectiever en efficiënter samen te werken, maar laten ook zien wat we te doen hebben in het onderwijs.
Hoe onderzoek je dat?
We gebruiken als lectoraat veel verschillende onderzoeksmethodieken, zowel in het werkveld als in het onderwijs. Hierbij gebruiken we de boundary crossing-theorie (grenswerk dus) als onderzoeksbril en onderbouwing. En deze blijkt verrassend praktisch te zijn. Dat blijkt uit bijvoorbeeld 2 projecten: Impactvol Afstuderen, samen met de Hogeschool Utrecht en Avans Hogeschool. En het NGID-project, samen met een aantal universitaire ziekenhuizen.
Vertel eens over het project Impactvol Afstuderen?
We hebben net een meerjarig onderzoekstraject afgesloten, naar Impactvol Afstuderen. Dit is door NRO gesubsidieerd. Studenten zijn bij het afstuderen echte grenslopers tussen school en het werkveld. Hoe kun je een afstudeertraject zo ontwerpen en organiseren dat het meervoudige waarde schept voor het werkveld, de student en het onderwijs?
Om het onderzoek toepasbaar te maken, ontwikkelden we producten voor de praktijk. De Startgesprekstool bijvoorbeeld, die de rollen en waardes van alle betrokkenen aan het begin van het traject zichtbaar maakt. Een voorbeeld van hoe communiceren, afstemmen over grenzen heen, de samenwerking helpt. Deze tool is voor iedereen te downloaden op de site van Impactvol Afstuderen.
Ook ontwikkelden we het Impactvol Afstuderen Canvas. Dit was een vorm van actieonderzoek, waarbij participerend werd onderzocht, geleerd en ontwikkeld. De HAN Academy biedt inmiddels de workshop Impactvol Afstuderen aan, die hieruit voortkwam. Deze workshop is voor alle opleidingen interessant, om je afstudeerprogramma tegen het licht te houden. Het canvas maakt het goede gesprek mogelijk met alle betrokkenen en helpt diepgaand mogelijkheden te verkennen en gedragen besluiten te nemen.
En wat houdt dat andere project in?
Het NGID-project is een consortium van universitaire ziekenhuizen die samenwerken op het gebied van huidziekten. Het is een erg groot consortium, en een 6-jarig en gesubsidieerd traject (door NWO, NWA-ORC). Wij hebben als lectoraat de rol om de communicatie te monitoren, zowel tussen de consortiumpartners als tussen artsen en patiënten. Echt grenswerk dus. Dat doen we door interviews te houden, mailverkeer te beoordelen, enquêtes af te nemen en te observeren tijdens meetings en consulten.
Wat wil je met je onderzoek bereiken?
Ik wil graag laten zien dat communicatie een kritische succesfactor is voor samenwerkingen. Het is belangrijk er meer inzicht in te krijgen, kennis over te dragen en tools te ontwikkelen. Dat wil ik doen voor het werkveld en voor onze opleidingen. Het verbeteren van de communicatie levert veel op qua effectiviteit. Daar is echt nog winst te behalen.
Waarmee maak je het verschil?
Ik doe mijn best om studenten, het onderwijs en het werkveld te helpen groeien in effectiviteit. Met mijn onderzoeken wil ik graag inzicht geven in hoe studenten communicatief competenter kunnen worden, zodat ze goed voorbereid zijn op samenwerkingen en wereldburgerschap. En natuurlijk willen we het werkveld dienen. We kunnen ze inzicht bieden in de dynamiek van samenwerkende professionals en de bevorderende (of belemmerende) rol van communiceren daarin.
Ook vind ik het heel leuk om studenten bij de onderzoeken te betrekken. Dat is het voordeel van zowel onderzoeker als docent zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld de Startgesprekstool van het Impactvol Afstuderen getest met een lichting afstudeerstudenten. En de huisstijl en branding van het NGID-project hebben we laten doen door studenten van de minor Strategic Branding. Dat geeft een prachtige kruisbestuiving binnen de driehoek lectoraat, onderwijs en studenten.