Ans Tordoir
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Ans Tordoir, onderzoeker bij het Lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening van de Academie Gezondheid en Vitaliteit.
Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?
Het onderzoek waar ik op dit moment aan werk, draait om de vraag: hoe ziet de inzet van de verpleegkundig specialist ggz in de huisartsenpraktijk eruit? Wat is daarbij helpend, en wat niet? Er zitten ook wat risico’s aan; de financiering brengt uitdagingen met zich mee en het is een afweging of je als huisartspraktijk deze ggz-vragen wil accepteren. Allemaal zaken om over na te denken, ons onderzoek helpt ze op weg.
Ik werk sinds 2019 als docent-onderzoeker bij het lectoraat en werk sinds kort ook weer wat uren als verpleegkundige, om de verbinding met de praktijk te houden. Hiervoor werkte ik als verpleegkundig specialist. Dit onderzoek richt zich specifiek op de verpleegkundig specialist ggz (VS ggz) in de huisartsenpraktijk. Ik werk samen met collega's Veerle van Laarhoven en Noortje van Duijnhoven aan dit onderzoeksproject, Anneke van Vught is onze projectleider.
Hoe onderzoek je dat?
Door verschillende onderzoeksmethodieken in te zetten. Het onderzoek bestaat uit 3 delen:
- Deel 1 is een praktijkonderzoek. Samen met Veerle deed ik 7 casestudies binnen huisartsenpraktijken. We interviewden verpleegkundig specialisten, huisartsen, managers en 1e-lijns psychologen buiten de praktijk, waar de huisarts en VS ggz mee samenwerkt. We richtten ons op de samenwerking; welke factoren zijn van belang, wat werkt wel en wat niet? We observeerden ook tijdens spreekuren van de verpleegkundig specialist, maakten rapportages en hebben met een afvaardiging uit het werkveld verbanden onderzocht tussen de verschillende cases. Op dit moment zijn we druk bezig om hier een artikel over te schrijven.
- Deel 2 is een veldraadpleging. Dit deel is door de Stichting FWG uitgevoerd, via interviews. Zij spraken brancheverenigingen, verzekeraars, beroepsverenigingen en financiers en haalden zo verschillende perspectieven en verwachtingen op van de inzet van de verpleegkundig specialist ggz. Het rapport zal binnenkort opgeleverd worden.
- Deel 3 bestaat uit het bundelen van de informatie en inzichten van de eerste 2 delen. We gaan een praktisch toepasbaar instrument maken. Daarin bundelen we adviezen die uit het onderzoek naar voren komen. De opzet en vorm van dit instrument is nog niet helemaal zeker, daar werken we nog aan.
Wat wil je met je onderzoek bereiken?
Dit onderzoek draagt hopelijk bij aan het pionieren, wat sommige huisartsenpraktijken en de verpleegkundig specialist ggz doen. Huisartsen bieden hiermee extra ggz-zorg aan patiënten, bijvoorbeeld begeleiding bij medicatiegebruik. De vraag is er en het kan dus waardevol zijn dit als praktijk te bieden. Het is nog niet helemaal inzichtelijk waar die verpleegkundig specialisten op dit moment wel en niet zitten.
De meningen zijn verdeeld over waarom je deze zorg wel of niet vanuit de huisartspraktijk zou bieden. Dit onderzoek kan bijdragen aan het maken van een weloverwogen keuze hierin. Het is niet de bedoeling voor of tegen deze keuze te pleiten. Wel willen we laten zien welke overwegingen er zijn en wat in de praktijk wel of juist niet blijkt te werken. Zo willen we deze VS-ggz, huisartsenpraktijken én de patiëntenzorg verder helpen.
We hebben veel contacten gelegd tijdens het onderzoek en mochten een presentatie geven op het V&VN-VS congres, van de beroepsvereniging verpleegkundig specialisten. Daar ontmoetten we ook weer verpleegkundig specialisten ggz die we nog niet in beeld hadden. Een mooi neveneffect van dit project is dat we mensen met elkaar in contact brengen, ze kunnen elkaar zo ook beter vinden.
Hoe maak jij het verschil?
Samen met mijn collega’s hebben we intensief contact met het werkveld. We voeren een maatschappelijke discussie en we dragen als onderzoekers bij aan dit gesprek. Ik vind dit zelf het allerleukste aan mijn werk: meekijken in de praktijk en verschillende perspectieven in kaart brengen. Het blijft voor mij ook leerzaam.
Ook werken we graag samen met onze studenten. In het 2e deel van het onderzoek hebben zij bijvoorbeeld een rol gespeeld, door het perspectief van huisartsen in beeld te brengen. Dit werkte erg goed. Ook heeft een student van ons een review geschreven over de inzet van de verpleegkundig specialist ggz in de internationale literatuur. Op deze manier verbinden we onderzoek, onderwijs en de praktijk mooi met elkaar.