Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Frank Willems, onderzoeker bij het Lectoraat Leren met ict van de Academie Educatie.

In 2021 startte Frank Willems als onderzoeker bij het lectoraat. Hij bracht naast onderzoeksexpertise ook expertise mee vanuit de toetswereld. Frank ging onder andere aan de slag met de Digital Skills Check, toen nog Zelfscan digitale geletterdheid genoemd. De Digital Skills Check is een flexibele toets, die digitale vaardigheden meet die aansluiten bij wat je van een (afgestudeerde) student mag verwachten. Met als doel: studenten na hun opleiding de wereld insturen met de skills die ze nodig hebben.

Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?

Hoe staat het ervoor met de digitale vaardigheden van studenten? En welke acties kunnen opleidingen ondernemen op basis van de resultaten van een meting? We hebben de Digital Skills Check als instrument de afgelopen jaren ontwikkeld, eerst voor het mbo en daarna voor het hbo. De hbo-scan bestaat uit ongeveer 85 vragen en meet de digitale skills van studenten. Ik werk samen met collega’s aan dit project, maar het is wel een beetje ‘mijn kindje’. Op dit moment (november 2024) wordt de scan breed binnen de HAN afgenomen.

Frank Willems, onderzoeker bij de HAN

Hoe onderzoek je dat?

Een instrument zoals deze Digital Skills Check biedt allerlei mogelijkheden. We hebben nu 14 competenties verwerkt in de scan. Ik onderzoek hoe we er nog meer in kunnen verwerken. Competenties die belangrijk zijn voor leven, leren en werken. Denk daarbij aan nettiquette, regels en gedragsregels voor het gebruik van internet. Denk ook aan auteursrecht en licenties en het omgaan met de digitale overheid. Ik zet de kennis van specialisten binnen de HAN in om mee te denken over de testvragen. Ook richt ik me op wat je als docent met de resultaten kunt. Docenten kunnen deze namelijk inzien in een online rapportageportal. We willen ontdekken waar de gaten zitten. En wat is er nodig van docenten om die te dichten?

Wat betekent jouw onderzoek voor de praktijk?

We willen inzicht krijgen in de digitale skills van onze studenten en welke vaardigheden ze missen. Met natuurlijk als doel: de studenten na hun opleiding de wereld insturen met de skills die ze nodig hebben. Hiermee dragen we bij aan de koersdoelen van de HAN, maar ook aan behoeften vanuit de praktijk. Die praktijk is dan ook betrokken bij de ontwikkeling van de test. Op dit moment zijn er 2 versies voor het mbo en 1 voor het hbo. De kracht van de scan is dat het voor iedereen te gebruiken is. Het nadeel hiervan is dat je per opleiding iets anders verwacht qua digitale skills. Daar moeten we keuzes in maken. Op dit moment meten we de algemene ICT-vaardigheden en bijvoorbeeld niet de specifieke ICT-kennis die de student in zijn toekomstige vakgebied of beroep nodig heeft.

Hoe leg jij de verbinding met ons onderwijs?

Door samen met opleidingen te werken aan het optimaliseren van de check. Ook bekijk ik wat opleidingen kunnen met de resultaten van de scan. Onze eigen studenten zijn belangrijk in mijn onderzoek, daar doen we het uiteindelijk voor. De afname die nu bezig is loopt bij de meeste academies. We zien dat bijvoorbeeld de Pabo al echt zo ver is dat ze de check als meetinstrument gebruiken om de ontwikkeling van studenten in beeld te krijgen. Dat is mooi om te zien. Ik zoek graag de samenwerking met opleidingen.

Zijn er opvallende resultaten tot nu toe?

Uit de vorige meting bleek duidelijk dat de 1e-jaars minder vaardig zijn op digitaal gebied dan studenten uit de volgende jaren. Ik ben benieuwd of dat ook uit de huidige meting blijkt. En dan is het interessant om te achterhalen hoe dit komt. Is dit het effect van onderwijs of van iets anders? Ook zien we dat studenten moeite hebben met zaken rondom veiligheid: beschermen van apparaten en accounts, persoonsgegevens en privacy. We willen met adviezen komen voor docenten, zodat ze zelf actie kunnen ondernemen op basis van de resultaten. De student ziet zelf trouwens ook het resultaat en krijgt feedback, zoals links naar cursussen die je op de HAN kunt volgen.

Wat is jouw persoonlijke drijfveer?

Het geeft me voldoening dat ik echt bijdraag aan de ontwikkeling van studenten. Mijn onderzoek is uitdagend en vernieuwend. Stap voor stap kom ik verder, de doorontwikkeling en het meenemen van extra competenties vind ik boeiend. Naast deze Digital Skills Check voor studenten werk ik aan de doorontwikkeling van de monitor Leren en lesgeven met ict. Die is bedoeld voor docenten. We hebben docenten nodig die onze studenten in hun ontwikkeling kunnen begeleiden, ook daar draag ik graag aan bij. En wat de Digital Skills Check betreft: die test kunnen we in de toekomst ook buiten de HAN aanbieden. Er zijn nog volop mogelijkheden.

Academie
 

Educatie

Het Lectoraat Leren met ict is onderdeel van de Academie Educatie. De academie staat voor het opleiden en professionaliseren van de beste onderwijsprofessionals voor het brede onderwijsveld. En daarmee voor kwalitatief goed onderwijs en onderwijsinnovatie in onze regio en daarbuiten.

Twee studenten zitten naast elkaar en lachen naar de student die tegenover hun zit. Achter de twee studenten hangt een kaart met 'English Speaking Countries'

Meer onderzoekers van de HAN?

Anaïs Passera

Hoe kunnen we biobased materialen verder ontwikkelen en toepassen in de gebouwde omgeving? Hoe ziet zo’n lokale keten op basis van hernieuwbare grondstoffen eruit? Deze vragen zijn urgent; de bouwketen is erg vervuilend.

Portretfoto Anais Passera

Sanne Cobussen

Is een sportzone een mooi idee op papier, of heeft het daadwerkelijk impact? We onderzochten wat het bijvoorbeeld doet met de verkeersveiligheid en snelheid van auto's in het gebied. Wat zijn eventuele succesfactoren?

Portretfoto Sanne Cobussen

Aimée Hoeve

Als onderzoeker heb ik een belangrijke rol in het vertragen: door kritisch te bevragen, samen bewust even stil te staan in de hectiek van alledag. Zijn we met de goede dingen bezig en werkt het zoals bedoeld?

Portretfoto Aimée Hoeve

Nanda Olde

In mijn onderzoeksprojecten kijk ik hoe mensen samenwerken, waar grenzen van vakgebieden raken en schuren. Hoe kan de wijze van communiceren bijdragen aan efficiëntere en effectievere samenwerking?

KP 35, lichte blouse, licht jasje, haren opgestoken

Else Kragt

Het is in het kader van duurzaamheid echt nodig om zowel de ingrediënten als de uitstoot van lijm te veranderen. Daarmee dragen we bij aan de transitie naar het gebruik van biomaterialen in plaats van fossiele brandstoffen.

Portretfoto Else Kragt

Pierre Gorissen

Ik wil eraan bijdragen dat we studenten opleiden die zelf digitaal geletterd zijn én de digitale transformatie in bedrijven en de samenleving kunnen begeleiden, want dat is hard nodig. Wat moeten ze weten en kunnen?

Lector Pierre Gorissen

Jan Willem Teunissen

Ik heb me altijd gefocust op talentontwikkeling en vind het interessant om te bekijken hoe we dit kunnen optimaliseren. Weten wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen sportprofielen, biedt een aantal voordelen.

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Hubèrt Bijsterveld

Digitale innovatie is nodig om toekomstbestendig te zijn als bedrijf. Hoe geef je vorm aan de digitale transformatie? Waar begin je dan? Ik vind het belangrijk als onderzoeker te kijken naar technologie, mens en business.

Portretfoto Hubèrt Hubert Bijsterveld 2022 smart business lectoraat

Edwin Buijs

Het LeerLab monitoronderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de factoren binnen het LeerLab en de (eigentijdse) werkplek die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van de studenten.

Edwin Buijs

Jasper Jeurens

De menselijkheid in technologie ontbreekt vaak. Dat wil ik veranderen. Hoe zetten we het in om mensen dichter bij elkaar te brengen? Om dat in situaties te bekijken – elke sociale situatie anders – voer ik experimenten uit."

Profielfoto van Jasper Jeurens, onderzoeker bij de HAN

Marloes de Lange

"Er zijn verschillende redenen waarom de doorstroom van mbo-studenten nog niet altijd goed gaat. De ambitie onder studenten is groot. Tegelijkertijd zien we dat een grote groep in het 1e jaar van de hbo-opleiding strandt."

Marloes de Lange

Marco Dumont

"Een leven lang leren kan een stuk efficiënter als de medewerker beter inzicht in zijn of haar competenties heeft."

Portret Marco Dumont, onderzoeker Embedded Systems Engineering

Nienke Hofstra

"Onze maatschappij staat voor grote uitdagingen. Dit vraagt (onder andere) om effectievere en efficiëntere logistieke processen. Een belangrijke sleutel is ander keuzegedrag van mensen."

Portret Dr. Nienke Hofstra, onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties aan de HAN

Paul Rood

"Om ook in de toekomst goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden zullen we de komende decennia slim en innovatief moeten ontwikkelen."

Portret foto van Paul Rood

Debra Trampe en Daphne Hachmang

"Ons onderzoek is belangrijk omdat onderwerpen zoals de invoering van de Omgevingswet en ‘inclusief communiceren’ erg leven bij gemeenten."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Bram Kin

"Logistiek is gevarieerder dan men vaak denkt. Het gaat niet enkel om het thuisbezorgen van pakketten en de bevoorrading van supermarkten en restaurants."

Portret Bram Kin

Martina de Witte

"Juist zorgbehoevende ouderen en mensen met een verstandelijke beperking die extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van stress hebben baat bij muziektherapie."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Jos Sanders

"Met de juiste skills op het juiste moment kunnen we de problemen op de IC’s en in de bouw sneller oplossen.”

Jos Sanders bij AWVN CrisisKrakers

Suzanne van Hees

"We willen een handreiking opleveren die getoetst is en werkt. In feite moeten we tegen de werkgever kunnen zeggen: ‘Als dit aan de hand is, kun je dat doen’."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Maya Sappelli

"Hoe maken we uitkomsten van data science echt begrijpelijk en bruikbaar voor de eindgebruiker?"

Foto Maya Sappelli, onderzoekers van de HAN

Jeroen Veen

"Ik wil effectieve hulpmiddelen ontwikkelen die betaalbaar, breed beschikbaar en makkelijk te gebruiken zijn."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Menno Merts

"Door met bestaande motoren, na een beperkte aanpassing, op hernieuwbare brandstof te kunnen draaien kan op korte termijn een grote verduurzaming bereikt worden met een kleine footprint."

Menno Merts in onderzoekssetting