Pieter Dekker en Hans Schreuder
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie komen 2 onderzoekers aan het woord. Pieter Dekker werkt voor het Lectoraat Automotive Research van de Academie Engineering en Automotive. Ook Hans Schreuder werkt voor deze academie en werkt nauw samen met het lectoraat.
Beide onderzoekers buigen zich over oplossingen voor de mobiliteitstransitie. Sinds kort doen ze dit ook samen, binnen het Fiets Kenniscentrum van de HAN.
Waar vinden jullie elkaar als onderzoekers?
Pieter: “We vinden elkaar binnen het nieuwe Fiets Kenniscentrum, waar Hans oprichter van is. Daarin staat het behouden, optimaliseren en verbeteren van alles rondom de fiets centraal. Zelf richtte ik 3 jaar geleden het Kenniscentrum LEV (Light Electric Vehicles) op, na een jarenlange carrière als (Europees) distributeur van een LEV. Inmiddels heb ik partijen verbonden en veel kennis verzameld, waarbij ook varianten van ‘de fiets’ een rol spelen. Denk maar eens aan de e-bike. Door met Hans samen te werken aan onderzoeksprojecten, kunnen we nog meer stappen zetten.”
Welke vraag staat centraal in jullie projecten?
“Hoe geven we de mobiliteitstransitie de komende jaren vorm? Duurzaamheid is belangrijk, we moeten het echt anders gaan doen. Het is tijd om nieuwe mobiliteitsoplossingen de juiste plek te geven binnen de maatschappelijke transitie naar schone, stadsvriendelijke mobiliteit. Van monowiel tot microauto’s, er is van alles mogelijk. E-bikes en fatbikes zijn mooie voorbeelden, die we al tegenkomen in het verkeer. Binnen onze projecten bekijken we wat er mogelijk is, wat past en hoe het bijvoorbeeld zit met regelgeving. Die regelgeving is noodzakelijk om bijvoorbeeld fatbikes veilig te gebruiken. De beeldvorming daarover is nu wat negatief, maar ik vind het in de basis een mooi voertuig. Je spreekt er een doelgroep mee aan, die anders niet fietst of op een vervuilende scooter rijdt”, vertelt Pieter.
Hans vult aan: “Voor mij is de ‘waaromvraag’ binnen de mobiliteitstransitie het belangrijkste. Menselijk gedrag is een lastige factor. Ik doe onderzoek vanuit de sociaalmaatschappelijke kant en het ontwerp, ik ben ook docent bij de opleiding Industrieel Product Ontwerpen. Vragen rondom inclusiviteit zijn voor mij belangrijk. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds veel mensen die geen fiets hebben of niet kunnen fietsen.”
Hoe zoeken jullie naar antwoorden?
Hans: “We doen onderzoek, bundelen kennis en zoeken continu de verbinding met allerlei partijen. Ik zie volop mogelijkheden voor verschillende fietsen binnen de mobiliteitstransitie. Ik doe onderzoek naar de gezondheidseffecten van e-bikes en ga de komende tijd aan de slag met de gemeente om te bekijken hoe je mensen aan het fietsen krijgt. Pieter brengt zijn eigen kennis mee en onderzoekt bijvoorbeeld de kwaliteitssystemen van Light Electric Vehicles (LEV’s). Pieter: “Ook mijn onderzoek voer ik altijd uit in verbinding met andere partijen. Ik wil graag weten hoe je de LEV’s een plek geeft in het Nederlandse mobiliteitssysteem. Daarvoor onderzoeken we bijvoorbeeld hoe het zit met het beleid rondom de infrastructuur in de steden. Want waar moeten die e-bikes eigenlijk rijden om het veilig te houden? Ook kijken we naar technische mogelijkheden en regelgeving.”
Betrekken jullie studenten bij jullie projecten?
Hans: “Jazeker, ik leer studenten graag om met andere vakgebieden samen te werken. Deze multidisciplinaire aanpak is de toekomst, hier zet ik mij echt voor in. De fiets is maar een middel. Het is fijn dat ik zelf docent ben en dus gemakkelijk studenten bij mijn projecten kan betrekken.” Ook Pieter wil vanuit het Kenniscentrum LEV studenten de kans geven leerervaringen op te doen, waar de opdrachtgever ook iets aan heeft. “We moeten automotive-studenten kennis bieden over lichte voertuigen én over complexe vraagstukken rondom de mobiliteitstransitie.”
Wat betekent jullie onderzoek voor de praktijk?
Pieter: “Het draagt bij aan de noodzakelijke transitie. We willen praktijk, onderzoek en onderwijs bij elkaar brengen. Ik vind het belangrijk bedrijven hierbij te betrekken. Er wordt nog wel eens geroepen dat zij alleen maar willen verdienen aan bijvoorbeeld hun fatbikes. Maar het is juist heel waardevol dat ze blijven ontwikkelen. Hans en ik brengen belangen bij elkaar en laten partijen van elkaars expertise en ervaring profiteren. We werken midden in een netwerk van fabrikanten, beleidsmakers, technici en ondernemers.”
“We zorgen voor context, want met alleen kijken naar de techniek komt de mobiliteitstransitie niet verder. Dat maakt onze projecten waardevol”, sluit Hans af.
Engineering en Automotive
In de Academie Engineering en Automotive bieden we op veel verschillende gebieden onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan duurzame energie, de energietransitie, lean, duurzame mobiliteit en autonoom vervoer. Ook voeren we in de lectoraten van onze academie onderzoek naar actuele, maatschappelijke vraagstukken uit.